måndag 21 mars 2011

Räk- och fänkålswok med rött ris

Det här var verkligen gott, och jag tyckte det var så vackert också! Jag köpte rött ris på Ruohonjuuri för några veckor sedan, då jag hört mycket om dess hälsoeffekter och var nyfiken. Smaken var i alla fall helt super.


Tid: 45/15 minuter. För 5 personer.

Sköljde och kokade det röda riset enligt förpackningen, totalt tog det väl 40 minuter.

Skrimlade fänkål (en halv knöl, hittade i kylskåpet :) ), paprika och lök. Fräste i kokosolja. Kryddade med curry. Skulle ha hällt på kokosmjölk, men det hade jag inte, så det blev en creme fraiche istället och lite vatten för lämplig konsistens. Till sist hällde jag i en påse halvtinade räkor, ca 250 gram, och lät det koka upp. Smaksatte med lite grön sås. Väldigt gott!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar