torsdag 3 mars 2011

Mjölkfri februari - hur gick det?

En hel månad levde vi utan mjölk, mannen och jag. Jag hade utmanat mig själv för hela februari. Jag ville se om det gör någon skillnad för hälsan, huden, energin, eller något annat. Samtidigt ville jag testa olika mjölkersättningar, för jag behöver veta det då jag har klienter som måste undvika mjölk.

Genast andra dagen började jag få utslag i ansiktet. Jag tänkte att det var en reningsreaktion. Konstigt nog kom utslagen på högra kinden, där jag förr haft minst rosacea-utslag. Först efter 10 dagar gick de om. Mot slutet av månaden kom de igen tillbaka, och så gick de om. Jag funderade nu efteråt att de kanske berodde på stress i alla fall. Februari var en ganska hektisk månad. Min hy har alltid reagerat på stress. Men jag vet inte säkert.

Magen tyckte vi var aningen lösare än vanligt, men inte särskilt mycket.

I vikten skedde ingen förändring för någon av oss. Eftersom de flesta saker som vi testade att ersätta mjölken med innehöll mindre energi än gräddmjölken vi oftast dricker (vi brukar ta caffelatte på ekologisk mjölk med en skvätt grädde i), så åt vi båda mer av annat. Bland annat nötter, rågbröd, surskorpa. Eller tja, jag tror inte vi åt mer bröd än vanligt, för avsaknaden av riktigt smör kompenserade det hela.

Här på etiketten Utmana_Flo hittar du de flesta av mina experiment. Nya grejer vi provade laga bland annat mandelmjölk, äggmjölk, ghee, schmaltz, majonnäs. Och utöver dessa var det ju de färdiga mjölksurrogaten i butiken, såsom havre-, ris- och sojadryck, som minsann varit intressanta att testa på!

Nu när vi är tillbaka i det normala igen har vi inte heller märkt någon större skillnad. Jag tror helt enkelt att mjölkprotein passar oss bra. Min stora stötesten är ju ändå vetet, det visste jag. Men jag tror vi druckit onödigt mycket mjölk, och vi kommer troligen att minska lite på det i alla fall. Ibland dricka mandelmjölk, t.ex. Och schmaltz kommer vi säkert att laga på nytt, bara för att det var så gott!

(På bilden  min speltgröt på Alla hjärtans dag, med blandsaft... helt ätbart, faktiskt men ingen höjdare...)
_

4 kommentarer:

  1. Jag kan ju passa på att berätta hur min mjölkfria februari gick. Under februari märkte jag en del små ändringar: huden var lite bättre (hopplöst torr, men inte lika rödflammig som tidigare), vikten sjönk några kilo och luftvägarna mådde bättre (mindre snor och täppthet). Helt ok men inget radikalt var slutsatsen.
    I början av veckan tog jag tillbaka smör i dieten. Inga stora ändringar, men lite snuvighet kanske. Igår åt jag en bit ost och jösses.. inom en timme kliade hela kroppen och ansiktet var helt rött. Var det faktiskt såhär jag mådde när jag åt mjölkprodukter??

    Så tack för tipsena Nina!! Och framför allt tack för sparken att verkligen testa mjölkfritt och inte bara undra över saken...

    SvaraRadera
  2. Oj då Ursula, vad häftigt! :S Tänk, så där kan det vara, att man tål nånting så vanligt så pass dåligt. Hoppas du hittar en bra balans i alla fall i fortsättningen.

    SvaraRadera
  3. Min väninna berättade att i Danmark ger man inte antibiotika vid öronont utan tar bort alla mjölkprodukter ur barnets kost tills de är friska. Jag ska minska mjölkdrickandet når jag slutar amma. Men ännu är dottern bara ett år så det blir antagligen testat först nästa år. Jogurt och smetana (den hemlagade blev annars jättebra!) vill jag dock inte minska på.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att höra om danskarna, Jeanette! Jag tror också att mjölkproteinet är så mycket mer inflammatoriskt, för många av oss, än man anar.

    SvaraRadera