onsdag 30 mars 2011

Stekt ankbröst med sesambräserad endiv

Anka känns ju som lite finare mat, tycker jag. Kanske ett tips till veckoslutet?

Tid: inom en timme, med lite väntan med. För 5 personer.


Tre ankbröst hade vi, och tre medelstora endiver. (När du köper endiver ska de förresten vara ljusgula eller högst ljusgröna i kanten, är de mellangröna har de fått solljus och ska inte köpas mer!)

Mannen marinerade ankbrösten en halvtimme i en blandning av apelsinjos, olja och kryddor.

Under tiden lade jag endiverna att koka i saltat vatten som jag pressat några skedar citronsaft i. De ska koka ca 20-25 minuter, tills de börjar vara mjuka igenom. Sedan ska de stå en stund med stockändan uppåt i en sil så att vattnet rinner ut, man måste pressa lite extra också så allt kommer ut (men bränn inte fingrarna!).

Då är det lagom tid att steka ankbrösten. Några snitt på den feta sidan, och så steker man ett par minuter per sida, först den feta sidan. Sedan läggs de i en bit folie i ugnen att mogna färdigt.

Vi kokade några hela vårlökar till (de hade egentligen blivit över från en annan rätt, men passade fint), bara några minuter till de var mjuka.

Då är det lagom tid att vända endiverna i uppvispat ägg, rulla dem i sesamfrö (det går åt en hel del), och steka i smör i medelvarm panna runt om på alla sidor.

Mannen lagade också en god sås till, där han använde den apelsinsmakande skyn som blev kvar när han stekt ankbrösten. Han bara spädde med lite vin och kokade ner den, tror jag.

Jättegott, verkligen. Endiver är speciella i smaken, har en viss bitterhet, och min lilla flicka har tyvärr fått det så sällan att hon inte riktigt uppskattade det. Men det kommer sen nån dag :).
_

3 kommentarer:

  1. Rätta mig om jag har fel men ser nog mera ut som purjo på bilden en någon endiver. Och så blir det bäst ( Endiverna) om det får koka högst 5 minuter och steks i pannan därefter max 1 minut.

    SvaraRadera
  2. Christian, det som ser ut som purjo är vårlök, och endiven är den vita med sesamfrön på! Jag tror det finns en grön endiv också - i Holland åt jag den ofta (har bott där ett år) och den kallades andijvie där - den ska säkert ha den behandling du beskriver. Men den här belgiska endiven (heter witlof där) ska nog behandlas som jag skrev! Bägge grönsaker är ovanliga i Finland, men den här vita endiven finns ändå i de flesta butiker.

    Den du tänker på är kanske den här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sydcikoria medan jag menar den här http://www.belgianendive.com/ Har du något annat ord för den på svenska/norska?

    SvaraRadera
  3. Jo i restaurangvärlden heter den Belgisk friseè. och i Sverige kallas den även för blåblinka eller vägvårda, (cicoria intybus)

    SvaraRadera