fredag 25 mars 2011

Hört: Pertti Mustajoki på Sydänmessut

I lördags besökte jag mässan Sydänmessut i Hagalund. Mässan arrangerades av Espoon Sydänyhdistys. Jag gick dit bland annat för att få höra professor Pertti Mustajoki tala. Professor Mustajoki är specialläkare i inremedicin och har forskat i fetma och skrivit flera böcker om ämnet.

Mustajoki talade i en knapp timme för en nästan fullsatt Tapiola-sal, där var åtminstone över 600 åhörare. Hans föredrag hade rubriken "Onko sydänriskien hallinta mahdollista elämänlaadusta tinkimättä? - Onko pieni ylipaino sittenkään haitallista? - Perinkö sukuni taudin?", fritt översatt till svenska "Är det möjligt att ha koll på riskerna för hjärtsjukdom utan att pruta på livskvaliteten? Är det kanske ändå inte farligt med en liten övervikt? Ärver jag släktens sjukdom?". Det handlade huvudsakligen om riskfaktorer för hjärtsjukdom och övervikt. Han var en mycket bra talare och hade mycket kunskap att ta till. Han verkar också ha tänkt själv i många situationer. Men tyvärr inte i alla. Kaske det beror på att han själv äter fettsnålt men är helt slank och frisk. Det finns ju många det fungerar bra för, men tyvärr inte alla, eller ens hälften av oss!

Jag gjorde flitigt med anteckningar och tänker nu citera en del saker han sade, och ge min åsikt om saken.
Mustajoki: "Att lägga till grönsaker och frukter i dieten förhindrar alltid fetma."
Nja, skulle det göra det? Visst är det bra med mer grönsaker och frukt. Men har du redan övervikt (BMI 25-30) så kan du nog mycket enkelt utveckla fetma även om du ökar andelen grönsaker och frukter i dieten, och t.ex. äter fettsnålt samtidigt. Jag har ju sett detta otaliga gånger. Så nä, jag tycker inte det stämmer.

"Vi vet det om mättnad, att när magsäcken är full är vi mätta. Magsäcken vet ingenting om kalorier."
Nå, det stämmer ju, magsäcken är en matbehållare och "vet" ingenting. Men det är helt irrelevant vad magsäcken vet, eftersom mättnaden styrs även av hormoner, och i högre grad än av magsäckens fyllnadsgrad enligt min åsikt. Därför finns det många saker som har betydelse för mättnaden, bland annat energi- och kolhydratsinnehållet i maten, även om det inte är magsäcken som registrerar dessa.

"Tallriksmodellen är en ofattbart genial uppfinning" (originalcitat på finska: "Käsittämättömän nerokas keksintö")
Trots att majoriteten av finländarna är överviktiga eller feta? Trots att jag vet otaliga feta mänskor som tillämpar tallriksmodellen till 100 %? Nej, den är på inget sätt genial, tyvärr.

"Snabba kolhydrater är värre än man hittills trott."
Jepp! Här instämmer jag till hundra procent.

"Aspartam är tryggt" "Light-lemonad är bättre än sockrad lemonad"
Nå - för många mänskor är det nog bättre. Men tryggheten är jag osäker på. Jag tar inte ställning till det, för det finns inte tillräckligt med forskning, tycker jag. Däremot tycker jag det självklara valet för den som är mån om sin hälsa är att undvika bägge.

"Ett glas apelsinjos om dagen skadar knappast någon mänska."
Hallå! Klart det skadar många. För det första tål mångas magar inte det, och för det andra tål många personer med sänkt insulinkänslighet inte snabba kolhydrater, särskilt då i vätskeform.

"Kampanjföringen som pågår om att mättat fett är nyttigt är konstig fanatism."
Detta hade han inte så mycket mer att säga om än just detta. Han hävdade att ingen forskning bevisat att mättat fett är nyttigt, även om det inte heller bevisats farligt. Grejen med mättat fett är ju den att det är stabilt i kroppen, höjer inte omega 6-värdet, och håller oss mätta länge, vilket för otaliga leder till en varaktig viktminskning. Dessutom stärker mättat fett immunförsvaret. Så är det inte nyttigt då?

"Fettfri mjölk är utan vidare ett bra val."
En större andel kolhydrater och en mindre andel fett höjer alltid blodsockret mer och gör en snabbare hungrig på nytt. Vilket inte alls är något att sträva efter. Fet mjölk är därför bättre ifall man vill jämföra.

"Statiner skrivs ut på alltför lösa grunder, totalkolesterolet borde inte få avgöra behovet av medicinering."
Håller helt med, bravo Pertti!

Definitivt värt att höra Mustajoki. Men det skär lite i mitt hjärta att han med sin stora auktoritet kom med så många halvsanningar och dessutom svartmålade lågkolhydratsdieten, som jag vet kunde hjälpa så många med just den sak han talade om - att sänka sin risk för hjärtsjukdom.
_

2 kommentarer:

  1. Forskning om aspartam finns det exakt 67 st och det flesta är franska från medical heart scienc Franch division. och Karolinska institutets hjärt och kärlsjukdoms avd. Gemensamt för den forskningen är att aspartam som är en på syntetisk väg framställd glycoskristall sätter sig i cellernas vävnader och förorsakar bland annat celldöd och på längre sikt cancer. Man borde ha det på klart att allt som är naturligt är alltid hälsosammare och renare än allt industriellt tillverkat, kan man hålla sig till den regeln slipper man många bekymmer och samtidigt kan vi avskriva många olika kostråd, jag säger som en av europas kändaste kostprofessorer sagt, nämligen, Mal-Lis Hellenius, Sluta banta, börja leva.

    SvaraRadera
  2. Tack för infon, Christian! Jag har också sett en fransk dokumentär som också berättade om aspartamet och det sätt som Nutrasweet-tillverkaren i USA slingrade sig ur allt ansvar. Skumma affärer, verkligen. Jo, håller helt med om att aspartam ska undvikas, och går själv en lång runda runt allt sånt, heller inte minst för att det smakar för j***igt!

    SvaraRadera