söndag 6 mars 2011

E-fri månad: hemlagad citronglass

Stora flickor fyllde år i veckan, och ville ha glass. Under E-fri månad lagar man naturligtvis glassen själv. Lika bra det också, för nog är det 100 gånger godare också! Jag har lagat så många glassar att jag inte använder mig av recept, utan det blir lite olika varje gång.


Tid: 15 minuter plus ca 40 minuter maskintid. För 5-6 personer (vi hade frökens bästis på besök, och dete räckte bra åt alla).

Jag började med att riva skalet av två noggrant tvättade citroner. Jag pressade saften ur den ena, och lade den i kylskåp att kyla ner sig. Ju kallare råvaror, desto bättre glass. Jag vispade 3 dl grädde till yoghurtkonsistens. Så vispade jag upp två äggvitor till hårt skum. Slutligen mätte jag upp ca 3 dl socker, och vispade två gulor med en sked av sockret tills det blev hobbelbobbelkonsistens.

Till sist rörde jag ihop den vispade grädden, sockret, citronskalet, citronsaften och det vispade äggulsskummet riktigt lite bara, och hällde ner det i glassmaskinen. Som fick köra tills det var klart.

Under tiden rev jag ca 50 gram mörk choklad (ekologisk, utan tillsatser så klart).

Fröken ville ha sin glassboll med både riven choklad och kokosflingor. Glassen var helt underbar!

Tips: Har du inte glassmaskin kan du göra den här glassen i alla fall. Det tar bara lite längre tid. Den ska vara stå i frysen, och vispas en kort stund med 30 minuters mellanrum tills den är klar.
_

6 kommentarer:

  1. Det låter gott!
    Behövs det mycket mer socker när man har citron i? Jag brukar laga glass av 5 äggulor, 3 dl grädde och bara 1/2 dl socker (hemlagat vaniljsocker)

    SvaraRadera
  2. Hur vet man när glassen är klar? alltså då man lagar utan glassmaskin.

    SvaraRadera
  3. Tove, det behövs säkert inte så mycket socker, nödvändigtvis. Jag har ofta yoghurt i, och då tycker jag det krävs lite mer, nu hade jag nog kunnat minska. Citronsaften är ju sur och då tycker jag det behövs mer socker, helt som du gissade, än utan citronsaft. Det mesta av aromen kommer å andra sidan ur det rivna skalet, och då kan man så klart ännu lättare minska på sockret. Hos oss äter vi desserter typ några gånger i månaden om ens det, och ingen av oss har sockerproblematik, därför är jag inte så noggrann med att minimera sockret.

    Nea, glassmaskinen jag har börjar blinka när glassen är klar. Det tar ca 40 minuter.

    SvaraRadera
  4. Okej, tack för svaret!

    (Du missade ordet "utan" i Neas fråga)

    SvaraRadera
  5. Oj då Tove, tack för den. Nea, sorry!! Gör man glass _utan_ glassmaskin så vet man att glassen är klar när den är lika hård längst in som i kanterna av kärlet. Tyvärr vet jag inte exakt tid, och det beror på kärlets form också, men jag tror det tar minst 2 h.

    SvaraRadera
  6. Om någon annan vill dra ner på sockret kan jag ju berätta att jag lagade den här glassen idag på samma sätt men med bara 1 dl socker. Både jag och min man tyckte det var jättegott!!

    SvaraRadera