onsdag 9 mars 2011

Läsvärt: Doktor Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll

Det här är alltså läkare Annika Dahlqvists bok, som jag av någon anledning läst först nu. Antagligen för att jag känt till Annikas tankar och åsikter så bra via hennes blogg, och det hade jag rätt i. Inte en enda överraskande tanke kom upp i boken. Men den var mer välskriven än jag väntat mig, kanske för att Annika alltid är så kortfattad på bloggen.

Annika Dahlqvist är kanske den mest kända förespråkaren för LCHF-kost i Sverige och därmed hela Skandinavien. Hon har själv ätit kosten sedan hösten 2004. Före det var hon överviktig och hade mag- och tarmkatarr och en massa andra krämpor.
"Jag kunde inte förstå hur man kunde bli så slut som människa vid 55 års ålder, från att tidigare ha varit en frisk gymnast"
berättar Dahlqvist. Efter kostomläggningen blev hon fri från alla problem. Hon har också den aktiva bloggen Doktor Dahlqvists blogg.

Bokens totalt 200 sidor var i alla fall tät och saklig text. De många patientfallen luftade upp läsningen och gav den mer djup. Just den approachen tycker jag en läkare, som har alla dessa patientfall att ta till, ska ha.

I motsats till Andreas Eenfeldts bok är den här boken helt inställd på LCHF-kost. Jag tycker som bekant inte att alla mänskor ska äta LCHF. Det tycker kanske inte Annika heller, men hon ger egentligen inte så mycket flexibilitet heller.

Den första delen av boken är den kanske mer teoretiska, men även den är ganska praktisk och jordnära. Sedan kommer en väldigt konkret del, som beskriver olika hälsovinster med LCHF-kosten. Sist, i den tredje delen "Vetenskap och debatt", kommer några artiklar om bland annat tillsatser (särskilt glutamat) och kolesterolet. Den här sista delen, tillsammans med alla vittnesbörd från patienter, gav mest åt mig personligen, eftersom allt annat var sådant som jag läst i så många andra källor redan.

Definitivt en bra och läsvärd bok för alla som vill sätta sig in lågkolhydratkost på en praktisk och jordnära nivå. För den som vill veta lite mer om bakgrunden rekommenderar jag däremot Andreas Eenfeldts bok "Matrevolutionen".
_

2 kommentarer:

  1. Jag gillar det hon skrivedr. Men jag saknade litet grand detdär om enzymer.. Det de fakto ett mycket viktigt kapitel i matens "biologi" och vår personliga kemifabrik... Ett kapitel som alltid bör belysas..

    Konstaterat att jag äter ännu för många kolhydrater per vecka eller dag.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är enzymerna viktiga för hela balansen. Hela LCHF-metoden är ju också just ett sätt att få en obalanserad kropp i balans, så ser jag på metoden (livsstilen, dieten, kosten, man får kalla det vad man vill så klart!) i första hand! Ett sätt som passar otroligt många överviktiga och feta, och många smala också, dock ej alla. Och kolhydratkänsligheten är olika för varje mänska.

    SvaraRadera