måndag 28 mars 2011

Marsfrågan handlade om fastetider

Jag frågade dig i marsfrågan vilket du skulle ha svårast att leva utan i sex veckor. Alternativen var socker, bröd, alkohol, kött och kaffe. Jag blev faktiskt lite överraskad av att kaffe, med 35 % av rösterna, verkar vara överlägset svårast! Eller är det så att allt annat är ganska lätt?


På följande plats var socker med 23 % av rösterna. På tredje plats kom kött, med 20 % av rösterna. Själv röstade jag kött. Inte för att jag eller min kropp kräver det dagligen, men för att det skulle kräva tid och påhittighet av mig att dagligen bli tvungen att ersätta allt kött med fisk, ägg och baljväxter.

Ungefär en av tio skulle ha svårt att avvara bröd för sex veckor, medan endast 3 % svarade alkohol.

För att vara helt ärlig skulle alkohol vara nästsvårast för mig, för jag tycker väldigt mycket om rödvin. Kaffet skulle jag själv också sakna, särskilt på veckoslutsförmiddagar, men inte lika mycket. Sockret klarar jag mig bra utan.

I kommentarerna nämndes ost, och så kom det också fram andra saker än mat, som t.ex. Internet, telefon och dagstidning.

Har du någon gång genomfört den här typen av fasta, där man lämnar bort en sak, kanske för att lite känna hur det är att vara utan något annars självklart? Hur har det gått?

Förutom min e-fria mars och min mjölkfria februari (och min november med bara billig mat!) har jag sällan utmanat mig för längre perioder. Jag var en månad utan allt glutenhaltigt spannmål i juli, men det är inte så konstigt, och så levde jag faktiskt ett par år utan rött kött under studietiden, men åt kyckling (och på den tiden även mycket pasta, ris, nudlar och bröd). Och så har jag saftfastat tre gånger för närmare 10 år sedan, men bara en dryg vecka som mest.
_

6 kommentarer:

  1. Hej! Jag är lärare i dina barns skola och blev nyfiken på din blogg när jag delade ut pappret i klassen om föreläsningen som du ska hålla i april i vår skola. Jag äter själv LCHF, som jag började med förra sommaren och så ekologisk mat som möjligt. Ser fram emot att följa Flo Food och lyssna på "Hur påverkar maten våra barns hälsa?". Anette

    SvaraRadera
  2. Jag har inte varit utan något bara för att testa om det går, har alltid haft någon hälsomässig eller etisk baktanke. Eller tja, i de fall där jag har godisstrejkat så kanske det kan klassas som att "se om det går", och förr eller senare har det slutat gå :-)

    Annars har jag i perioder varit utan kött, kaffe, socker, kolhydratrik mat och nu senast ägg och fisk av allergiskäl. Och så köper jag inte produkter från Israel, och försöker undvika importvaror från utomeuropeiska länder (av klimatskäl). Vad som helst går om man är motiverad, känns det som.

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt, Anette! Jag ser själv också fram emot föreläsningen. På evenemangets facebook-sida kan man gärna framföra önskemål om frågor man önskar behandlas. Vilken fin blogg du har förresten, var inne och tittade!

    Mia, håller med, motivation är a och o när man ska "fasta"!

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag var också in på fb-sidan och "gillade" den och såg att några av mina vänner nappade på samma sak.

    SvaraRadera
  5. kött, socker, bröd, alkohol, kaffe

    Skulle det dessutom ha funnits mjölkprodukter i listan så hade de åkt in som etta eller tvåa...

    Min vilda gissning varför kaffe var vanligaste svaret är att det är beroendeframkallande och ändå helt politiskt korrekt att vara beroende av. Och sockerberoendet inser kanske många inte de har? Och så har du antagligen en lite vinklad läsekrets? (Inget ont alls med det sista).

    SvaraRadera
  6. Bakpappa / Bakformen (du _är_ nog lite delad du!) Du har säkert rätt angående acceptans av kaffe- och sockerberoende. Och min läsekrets är nog ganska vinklad, det har visat sig förr också :).

    SvaraRadera