torsdag 10 mars 2011

Goodbye, råg :(

Nu börjar jag känna mig övertygad. Jag har förätit mig på råg sedan jag lämnade bort vetet i somras. Jag lämnade först bort allt glutenhaltigt spannmål i juli, och min 13-åriga rosacea försvann. Jag skrev om det i somras. Småningom tog jag tillbaka råg, havre och korn, och det verkade inte ge några symptom. Spelt testade jag i vinter och det verkade ge små symptom.

Ganska mycket rågbröd har det blivit, särskilt nu i vinter då det är sämre ställt med grönsaker, frukter och bär. Under min mjölkfria februari månad tror jag också att jag åt mer rågbröd än vanligt, för jag saknade lite energi från mjölken och nånting kompenserar man ju med. Jag har till och med, äntligen, bakat ett eget 100 % rågbröd på surdeg som jag inte ens hunnit blogga ännu. Och nu idag konstaterade jag att min hy nog reagerar på råg, då den började klia efter att jag ätit tre skivor rågbröd helt separat, med bara smör. Tråkigt.

Nå - jag tror jag kommer att ta en ordentlig rågpaus nu, och kolla om hyn blir bra igen. Eventuellt kommer jag att äta det bröd jag själv bakar efter det, kanske jag ändå tål surdegsbrödet bättre. Jag har också ekologiskt stenmalet rågmjöl nu att baka med.
_

2 kommentarer:

  1. Hej Nina,

    jag har förstått att det också kan vara skillnad på om det är fullkorn eller inte. Helst skall det vara 100 % fullkorn och ekologiskt.
    Jag trodde en tid att jag reagerar på allt spannmål men mätningarna visade på överkänslighet endast för vete och korn. Nu äter jag råg och havre och det går jättebra.

    Det blir bra snart, ska du se!

    SvaraRadera
  2. Bra Pia att du kan äta havre och råg igen, jag är glad för dig! Det jag åt igår kväll och reagerade starkt på var ett 100 % fullkornsrågmjölsbröd :(. Ekologiskt och stenmalet ska jag ännu testa. Men måste först låta hyn lugna sig.

    SvaraRadera