onsdag 2 mars 2011

Vi vet hur viktigt det är att äta tillsammans!

I februari frågade jag hur ofta du äter tillsammans med din familj. Det var 64 bloggläsare som svarade, och en överväldigande majoritet på 64 % äter verkligen tillsammans med dem de bor med varje dag. Endast 12 % äter bara hälften av veckans dagar eller mer sällan.


Lite förvånad är jag ändå över resultatet. Med tanke på att mina läsares genomsnittsålder är typ 30-nånting och många har skolbarn med hobbyn, och att flertalet finlandssvenskar enligt andra undersökningar jag gjort äter middag nångång kl 16...18. Hur går det ihop? Av barnens kompisar är det ganska få familjer som äter middag tillsammans på veckan, nämligen. Kanske är det så att de som prioriterar riktig mat lyckas, trots allt?

För dem som kanske ännu kämpar med att få vardagarnas gemensamma middagar att fungera skulle jag vilja ge ett tips: byt plats på kvällsmålet och middagen! Hos oss äter vi inget kvällsmål, jag tycker det är helt onödigt. Men barn som t.ex. idrottar behöver eventuellt äta tätare måltider än andra, så de kan behöva. Vi i Finland är ju ganska unika med att traditionellt äta middag typ kl 17, och sedan (åtminstone barnen) äta smörgåsar eller annan, ofta mindre närande mat, ännu efter det!

Men poängen: flytta middagen till ett sådant klockslag då alla är hemma och har lugn i själen, och grytan också hunnit puttra sig god och smaklig, helt gjord från grunden, så klart. Kanske klockan då är 19, eller 19.30, eller 20. Ät istället ett mellanmål kring 17-18, den som behöver.

_

2 kommentarer:

  1. Ett bra tips! Jag ska lägga det på minnet för framtida bruk. Vi har än så länge så små barn att det inte är svårt att få till en gemensam middag, för det finns inga hobbyer att ta hänsyn till. Men det lär ju komma ...

    SvaraRadera
  2. Håller absolut med dig om det där med kvällsbit och middag. Bra idé.

    SvaraRadera