onsdag 9 mars 2011

Jag skaffade tvättnötter

Som jag berättade tidigare så besökte jag Ruohonjuuri nyligen och shoppade loss ordentligt. Jag köpte bland annat tvättnötter.

Jag har inte ännu lyckats använda dom. Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag förstått att man ska använda 6-8 nötter per tvätt, och att samma nötter kan användas 2-3 gånger.

En del säger att det blir billigare med nötterna än med tvättpulver. Kan det stämma det...? De kostade ca 18 euro/kg och jag köpte ca 70 gram tror jag, prislappen visade 1,30 euro ungefär. Jag fick nåt tiotal nötter.

Har du erfarenhet? Jag har läst att man kan använda bakpulver med ifall man har vit byk. Har du testat det?

Förutom vetefria nudlar, himalayasalt och tvättnötter köpte jag också mandelmjöl, kokosmjöl, rött ris, ekologiska valnötter och mandlar, en påse trailmix (en blandning olika superfoodhajpade bär, bl.a. goji och inkabär), fluorfri tandkräm samt aluminiumfri deodorant åt mina äldsta döttrar. Ska skriva mer om en del av produkterna senare.
_

8 kommentarer:

  1. Hej,
    Roligt att du också vågat dig på tvättnötter!
    Jag har använt tvättnötter i flera års tid redan. Bara några gånger har jag även haft vanligt tvättpulver, då när barnen var små och det var mycket kakkabyk, då var inte tvättnötterna inte tillräckligt effektiva. Sängkläder som kissats ner blir rena i 75 graders tvätt.

    Annars har vi varit nöjda. Jag har brukat ta opar strumpor som jag haft och lagt nötterna i dem och slängt alltsammans sen när jag använt slut nötterna. Jag har nog kunnat tvätta 4-5ggr med samma nötter, man märker nog sen när de inte doftar längre. Nu har jag slut på opar strumpor (!!!) så tog istället en nätpåse för tvätt av underkläder som fungerat perfekt! Dessutom är påsen så stor att den är lätt att hitta bland tvätten.

    Jag köpte för några år sedan några kg tvättnötter på en gång från en nätbutik. Vill minnas att ett kg sku ha kostat kring 17 eur och en sån här påse räcker hos oss i 7-9 månader.

    Så åtminstone hos oss blir det mycket billigare med tvättnötter och dessutom behöver man inte släpa hem tvättpulver hela tiden. Ekologiskt och utan en massa gifter. Byter inte bort mina nötter :)

    SvaraRadera
  2. Tack majmamma för de goda råden! Nu känner jag mig än mer uppmuntrad att prova. Inte har jag ännu heller fått det gjort, ikväll har vi nämligen inte bykat, vi bykar inte varje dag. Men snart!

    Mannen var förresten på vippen att smaka på dom i sin lilla påse där de låg i köket innan jag hann förklara vad de är... :D Visst ser de ju helt aptitliga ut!? :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte ännu testat nötterna, men däremot har jag i snart ett år nästan alltid använt en tvättboll. Jag köpte den i butiken Granit i Stockholm i fjol. Det är en plastboll (kanske inte helt eko just det?) som innehåller keramikkulor. Bollen sätts in med byket. Inget bykpuldev behövs. Kulorna avsöndrar något mineral som löser upp smuts och själva bollen är skrovligt mönstrad och liksom skrubbar kläderna också. Sakta lär kulorna lösas upp, men ännu har jag dem kvar. Och då har jag använt bollen flera gånger i veckan hela året. Ibland om något är väldigt smutsigt eller luktar mycket svett har jag satt någon matsked parfymerat bykpulver i pulverfacket, men mestadels inte. Vi har varit nöjda, eftersom vi också tidigare mest använde oparfymerat bykmedel.
    Kommer det någon doft från tvättnötterna?
    -morsa

    SvaraRadera
  4. Intressant, morsa! Apropå lukt och svett så har jag ett tips: ättika. Har jag så svettig byk att inte tvättpulver hjälper, då hjälper ättika. Jag brukar lägga en hutt (två matskedar?) i en tvättboll, och annars tvätta som vanligt.

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Det kommer nog ingen doft på kläderna från tvättnötterna. Men när man har dem i en tvättpåse efter användning så kan man känna en svag doft.

    SvaraRadera
  6. Jag har använt tvättnötter några år. Det blir nog rent med dem, men om man har besvärliga fläckar så kan man gnida dem med fuktad galltvål först. Enligt min erfarenhet så är tvättnötter billigare än vanligt tvättmedel. Problemet med tvättnötter har jag märkt är att kläderna med tiden kan bli lite grådaskiga. Så om man också tänker på klädernas livslängd så är det bättre att nu och då använda vanligt tvättmedel. Just nu tycker jag att LUMME är bäst.

    SvaraRadera
  7. Tack Nadja för tipsen. Jag borde nog skaffa galltvål också. Tabort känns på allt sätt ganska giftigt och som tur har jag inte heller behövt använda det ofta. Den jag har är mååånga år gammal redan.

    SvaraRadera
  8. Kul att hitta tvättnötterna även här! Min svägerska köpte 1kg på nätet för ca 150kr.

    Man kan göra avkok på tvättnötterna och använda som flytande tvättmedel vid lägre temperaturer. Som alla hårda material kräver även nötter ibland kokning för att släppa sina aktiva ämnen. :)

    SvaraRadera