söndag 27 mars 2011

Omelett med äggplanta

Tänk att man ska bli så här gammal förrän man lär sig göra en perfekt omelett, och det i misstag ännu till. Nå - bättre sent än aldrig.


Tid: 45 (!) / 10 minuter. För 4 personer. Hemligheten var den att jag jag var tvungen att hämta stora flickan från gitarrlektionen mitt i, vilket tog ca 25 minuter.

Jag tärnade en äggplanta och två lökar, förgyllde dem i ordentligt med olivolja på låg värme. Det gick nog flera matskedar olja. Så lade jag på ett par överblivna burktomater med sitt spad, krossade dem lätt. Saltade och pepprade lätt.

Jag knäckte 10 ägg i en kanna och vispade i ca 1 dl grädde, samt lite salt och peppar. Hällde detta ovanpå äggplantstärningarna. Höjde värmen till sjuan för ett par minuter, sedan ner till tvåan, och locket på. Varefter jag åkte iväg efter stora flickan. Mellanflickan fick order om att kolla omeletten efter 20 minuter. Då stängde hon värmen och efter ytterligare 5 minuter kom vi hem och den var klar.

Har alltid vetat att perfekta omeletter ska göras på riktigt låg värme, men jag brukar sällan ha tålamod att vänta... Men härefter ska jag definitivt göra det!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar