onsdag 16 mars 2011

Halva e-fria månaden har gått

Min utmaning E-fri mars månad är nu halvvägs avklarad. Och hur har det gått då? Väldigt bra, tycker jag.

Några gånger har jag "fuskat", och alla gånger i misstag. Jag lagade egen majonnäs hela tre gånger innan jag insåg att dijonsenapen innehåller tillsatser. Den har citronsyra som surhetsreglerande medel och kaliumdisulfit som konserveringsmedel. Det andra jag fuskat med var att äta av korvarna som köptes till stora flickans födelsedagsbjudning och lämnade två stycken över, dem åt vi upp i jambalaya några dagar senare. De var från korvdisken så de hade ingen förpackning, men av färgen att döma innehöll de antagligen nitrit. Och mannen upptäckte just att han ätit inlagda rödbetor som innehåller konserveringsmedel.

På jobbet har jag nog fått i mig några tillsatser, jag har inte haft egen mat med. Jag har ätit på jobbet 2-3 gånger i veckan. Jag har ätit matiga sallader de flesta gångerna, som t.ex. laxsallad. Då ser man vad man får. Och jag har undvikit t.ex. korv som jag vet har tillsatser, och ätit bara säkrare saker som t.ex. karelsk stek (som säkert ändå innehåller fabriksbuljong).

Annars har vi bara varit (ännu) mer uppmärksamma än vanligt när vi köpt saker som t.ex. choklad (t.ex. Lindt är utan lecitin), sojasås, oliver, ost, bröd, saft och kokosmjölk. De flesta av de här brukar jag normalt också kolla upp, men har ändå tidvis ätit t.ex Marabous 86:a, som innehåller sojalecitin.

Några saker har vi fått låta bli helt nu, t.ex. bacon och bakpulver. Jag bakar inte normalt heller särskilt ofta, men nu när jag fick lämna bort rågen har jag bakat spannmålsfritt bröd några gånger och hamnat begränsa mig till bakpulverfria recept.

Hur har det gått för dig som också är med i utmaningen?
_

5 kommentarer:

  1. Jag har förvånats över hur svårt det är att undvika tillsatser. Vatajas tillsatsfria rökta skinka har vi köpt. Och den är god! Jag sökte tillsatsfritt havssalt och fick nöja mig med grovt. Men annars har jag nog ätit en del tillsatser. Bland annat har jag tillåtit mig Lidls annars "som hemlagade" leverpastej men den har konserveringsmedel. Och dijonsenapen och sill har jag ätit. Men. Finns det sill utan socker och tillsatser?

    SvaraRadera
  2. Sill utan socker finns inte, det hör till tillverkningsmetoden. Vi har också för tillfället in "naturell" sillfilé i kylskåpet och den har både socker och konsveringsmedel. Färsk strömming finns så klart, och sådan kan man lägga in om man vill, det blir ju jättegott också.

    Saltet mitt har jag faktiskt inte kollat...! Jag har ingen förpackning kvar, det ligger i ett kar, mitt grova salt. En del har jag ju använt mitt nya himalaya-berggsalt, och det har garanterat inga tillsatser.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vågade ju inte anta utmaningen, men har läst noga på förpackningarna och försökt äta så rätt som möjligt.

    Men jag är väldigt besviken på att kött ska innehålla dessa e-medel. - I den här staden, kan man inte köpa en köttbit som inte är vacuumförpackad. Det finns inte en riktig gammaldags köttdisk i *Snellmans egen stad*.. Allt är vaacumförpackat och det mesta är omgivet av ett äckligt lager av marinad.. Detta förundrar jag mig över..

    Färsk fisk innehåller förhoppningsvis inget extra konstgjort.

    Sorgligt. Vi borde som konsumenter ena oss.
    Här finns inte Vatajas kött.

    Men man kan få köpa får och lamm från producenter.
    Kanske också nöt om man söker.
    Griskött vet jag ingen ekobonde som säljer.

    Suck.

    SvaraRadera
  4. Jag planerar köpa ekogriskött av en bonde i Munsala. Nära och bra till Snellmans stad!

    SvaraRadera
  5. Guni, ja det är verkligen synd att du inte har en köttdisk nära. Här i huvudstadsregionen tänker man ju sällan på det problemet. Vårt förpackade kött är helt rent för det mesta, förutom det marinerade, men det finns alltid annat också. Kanske djupfrysning kan vara bättre i alla fall?

    Jeanette har ju en bra lösning också. Låter härligt. Här söderut finns en ekogrisuppfödare i Karkkila, har inte beställt men har en kollega som gjort det.

    SvaraRadera