torsdag 17 mars 2011

Läsvärt: Vihdoinkin hyvä olo av Paula Heinonen

Vihdoinkin hyvä olo - Suolisto kuntoon ruokavalion avulla, lyder hela titeln. Det handlar alltså om att få sin tarm i balans med hjälp av rätt kost.

Jag har tidigare läst en annan bok av Paula Heinonen, nämligen Satumaista voimaa arkeen. Den här boken var betydligt bättre. Mycket mer fakta, och klarare upplägg.

Boken, som är utgiven år 2006, har totalt 140 sidor. Trots en del bilder är formatet ganska stort, och det var verkligen mycket läsning i boken.

Boken startar med drygt 10 sidor historia om läkekonsten och näringsläran gällande tarmens funktion. På det följer några stycken om matsmältningens fysiologi, immunförsvaret, magsyran, levern, tarmbakterierna, stress samt kostfel och antibiotikakurer.

Bokens längsta kapitel på ca 60 sidor går sedan igenom alla de vanligaste tarmsjukdomarna och -problemen, vad de orsakas av och vilken kost som kan tänkas vara den bästa i varje enskild situation. Även andra råd än rena kostråd förekommer. Heinonen går igenom allt från halsbränna, förstoppning och svullnad till divertiklar, kolonit och Crohns, och allt där emellan.

Jag är imponerad av Heinonens kunskap och vida grepp om tarmproblemen. Ett par saker höll jag inte helt med om.
Det ena som lite konfunderade mig var att det är väldigt mycket kosttillskott hon rekommenderar. Jag känner till många fall där tarmproblem försvunnit helt med hjälp av en koständring utan något behov av alla möjliga extra vitaminer, mineraler och fiskoljor. Men givetvis måste man granska varje patient skilt, behoven är olika.
Och det andra jag undrar över är Heinonens starka förordande av fibrer, även olösliga fibrer från fullkornsspannmål. Jag tror inte att magen, i de flesta fall, behöver dem till något, då de inte är mänskans ursprungliga föda. Åtminstone är Heinonen mycket försiktig när hon rekommenderar fibrer: hon poängterar att skadade och inflammerade magar inte bör få fibertillskott så där bara, och råkost skulle man också i många fall vara mycket försikt med. Det tycker jag låter vettigt.

Djungeln i boken kan vara lite för tät för en person med magproblem att plöja sig igenom för att hitta lösningar på just sina problem. Men en väldigt läsvärd och bra bok ändå.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar