onsdag 2 mars 2011

Sesamfiskpinnar med hemlagad majonnäs och coleslaw

Inspiration för dessa kommer från Anna Halléns bok "Energibarn", där Birgitta Höglund har skrivit några recept. De var ännu mycket godare än jag räknat med!!


Tid: nog modiga 40 minuter, plus 1 timme för att tina fiskblocken. För 5 personer, och coleslaw blev det över också.

Jag använde 800 gram djupfryst sej. De fick tina ca en timme först. Det går så klart med färsk fisk också!

Under tiden gjorde jag coleslawn: Strimlade tunt ett halvt kålhuvud och två morötter. Rörde ca 1 dl hemlagad majonnäs (recept inom kort, jag gjorde på nytt sätt!) med 1 dl turkisk yoghurt (även creme fraiche eller grädde skulle passat) och en tesked senap, och rörde alltihop med händerna.

Fiskblocken skar jag i pinnar. Dessa strödde jag lite fiberhusk på och lite salt. Så vände jag dem i uppvispat ägg och i sesamfrön. Det gick åt massor av sesamfrön! Enligt Birgittas recept ska de sedan gärna vara i kylskåp en stund, då ska paneringen fastna bättre, men vi var den här gången för hungriga och det gick bra ändå.

Jag stekte fiskpinnarna i smör i två omgångar i vår stora stekpanna. Gärna på strax över medelhög värme, då tror jag det blir krispigast och bäst. Serverade med coleslaw och lite extra majonnäs. Helt supergott!!

Och vad är fiberhusk då? Jo, pulveriserat psylliumfrö. Kostar mycket, men går åt i pyttesmå mängder. Passar dem som inte tål antingen gluten eller kolhydrater i större mängd. Finns i stora matbutiker. Läs mer t.ex. här Amelias blogg, vad är fiberhusk
_

2 kommentarer:

  1. Jag testade också nyss att panera i sesamfrö. Det var förvånansvärt gott. Man klarar sig nog utan fiberhusk också. Jag har aldrig testat husk.

    Sen en helt annan sak. Jag testade laga egen smetana i natt. Det verkar lyckas. Men klart är det först till natten. Egentligen borde jag använt kärnmjölk. Men får man månne sånt, äkta, i butiken? Jag testade vanlig piimä och grädde. Enligt två olika recept.

    På tal om smetana. Valio har numera en helt laktosfri smetana i 500g:s burkar. Det underlättar LCHF-matlagningen för laktosintoleranta som inte tål laktosfattig fransk syrad grädde.

    SvaraRadera
  2. Jeanette, vad spännande med smetana! Jag har länge tänkt laga egen yoghurt. Egen creme fraiche lär ju också vara gott. Och bondosten har jag också beställning av - så mycket roliga saker man kan göra!

    Tack för de andra tipsen också. Säkert går det att panera utan husk också - det går ju att panera vanligt också med både enkel- och dubbelpanering.

    SvaraRadera