fredag 4 mars 2011

Läst: Ät vad du är av Eva Bülow

Det här var en lite trevlig bok. Författaren, som verkar vara en mångsysslande sjuksköterska, designer, antikmålare, inredare och kock, har nog många kloka idéer. Boken består av ca 260 sidor i pocketformat, av vilka de 60 sista sidorna är recept och veckomenyer, och de föregående 40 sidorna födoämneskombinationstabeller.

Bülow grundar en stor del av kostråden på Harvey och Marilyn Diamonds Fit for Life-diet. Jag har själv bekantat mig med den redan för över 15 år sedan. En huvudprincip i dieten är att inte kombinera köttprotein med stärkelse, vilket ju är väldigt vettigt. I många andra framgångsrika dieter, som t.ex. LCHF, gör man ju inte det heller. I Fit for Life äter man antingen stärkelserika födoämnen, t.ex. pasta och ris, tillsammans med grönsaker, eller så djurprotein tillsammans med grönsaker, medan man i LCHF gör enbart det senare.

Och så minns jag att jag tänkte, då under studietiden när jag läste Diamonds bok om Fit for Life, på italienarna, som alltid äter stärkelsematen separat från proteinmaten. Då redan tänkte jag att det kan ligga något i de. Ni vet, de äter först antipasti, sedan t.ex. risotto eller pasta, och så en stund efter det kött eller fisk och grönsaker. Aldrig pasta, ris eller potatis med huvudrätten, alltid skilt!

En annan princip i Fit for Life, och således också denna bok, är att äta färsk frukt endast på tom mage, och det förespråkar jag själv också, till hundra procent. Samt att äta en lätt frukost, och huvudmåltiderna på dagen och kvällen, för att kroppen mår bra av en förlängd nattfasta.

I boken förespråkas ren mat, och mycket råkost, både frukt och grönsaker, och mindre kött. Jag tror det är en utmärkt kost för många av oss, kanske till och med majoriteten av friska och smala mänskor. Däremot anser jag att personer med sänkt insulinkänslighet eller stor övervikt i allmänhet måste dra ner mer än det på kolhydraterna, vilket hon inte behandlar i sin bok. Så den kost hon förespråkar är bara en del av sanningen.

Angående fetter är Bülow inte särskilt fettskrämd, utan tvärtom förespråkar hon både smör och oljor. Men köttet tycker hon ändå man gärna ska konsumera mindre av.

Boken talar också för att undvika kemikalier i alla former, bland annat i hudvårdsprodukter och solkrämer. Ett stycke är ägnat åt fluortandkrämer. Jag har läst om detta förut, men det här gav mig faktiskt en sista puff att köpa fluorfri tandkräm. Vilket jag alltså nu gjort.

Lite svårt var det ändå att ta henne på fullt allvar, då hon beskrev vattnets känslor i ett stycke. Eller närmare sagt, hur vattenkristallerna påverkas av våra ord.  Jag är kanske lite fräck, men jag skrattade högt när jag läste om hennes experiment där man skulle hälla vatten i två kannor, och tejpa fast en etikett på vardera kannan, den ena med texten "hat" och den andra med texten "kärlek" (och man skulle vara noggrann med att texten kom in mot vattnet, inte utåt!). Så skulle man vattna en växt som var hängig med kärleksvattnet och en växt man ogillar med hatvattnet, och se vad som händer. Överraskande nog (!?) lär den hängiga växten piggna till! :)

Tyvärr var boken tydligen dessutom oediterad, smockfull med språkfel. Jag brukar egentligen inte hänga upp mig på sådant, men här var för mycket.

10 kommentarer:

  1. Bra recension Nina! Instämmer helt.

    SvaraRadera
  2. Eva Bylow kopierar tyvärr med en egen modifiering det som upphovsmannen bakom orden "Du är vad du äter" redan för 200 år sedan myntade, Brillat- Savarins ordspråk har tyvärr blivit föremål för ordvändelser som inte passar in i gastronomin på de sätt som det var ursprungligen menat och det tycker jag tyvärr är lite skrämmande.

    SvaraRadera
  3. Det där med vattenkannorna var fint! :-) Har en numera död, äldre släkting som trodde för fullt på just sådant.

    Senast i dag var jag i Ruohonjuuri och undrade lite slött om jag nån gång borde ta reda på varför det egentligen är så illa med fluor (det finns massor av fluorfria märken i sortimentet där). Allt jag vet är att enda gången i mitt liv som jag haft en början till hål var då jag använde fluorfri tandkräm. Fick en tid för att laga hålet, gick o köpte fluortandkräm, och hålet var borta när jag skulle få det lagat. Slump? Vet inte. Varför vill man inte använda fluortandkräm?

    SvaraRadera
  4. Jag har följt med litet vad gäller vattenfunderingarna.. På nätet hittar ni en del experiment med burkar och vatten på t.ex. ris.

    Riset kan nog inte läsa, inte heller plantan.. Men människan läser och tänker attityder.
    Just i den "laddningen" tycks det trots allt ske något som får våra minsta beståndsdelar att reagera. Litet likt detta om laddningen i virvlande vatten.

    Litet som Kirlian fotografering:-)

    Jag satte en liten snutt på min blogg om ämnet.

    SvaraRadera
  5. Vad skrev hon riktigt om fluor? Jag har kört med fluorfri tandkräm i peridoer, bla Marthornas ekorådgivare säger att man ska undvika fluor. Men av tandläkaren fick jag höra att det inte är någon skillnad vad man har för tandkräm bara den innehåller fluor eller så kan man vara utan tandkräm bara man sköljer munnen med fluor. Är det här någonslags kemikaliernas motsvarighet till smöret och margarinet? Jag har letat väldigt länge, men inte hittat något riktigt pålitligt om fluor/inte fluor. Just nu använder jag Frantsilas inhemska, ekologiska tandkräm MED fluor och xylitol.

    SvaraRadera
  6. Ja om fluor, ja. Sorry att jag svarar så sent. Hon hade många argument, och det argumentet jag läst mest är att fluor är giftigt och potentiellt cancerframkallade. Enligt Bülow var det från början kalciumfluorid som visade sig ha en god effekt på tandemaljen, och det natriumfluorid som används i tandkrämerna lär vara humbug, alltså inte ha någon större effekt. Hon hade också en uppfattning om att fluoren förorsakar tiotusentals cancerfall årligen i USA.

    Det kan hända att fluor gör nåt slags nytta i de fall att man t.ex. äter mycket socker. Hur som helst är ett faktum det att karies inte förekommer i kulturer där inget vitt socker och mjöl heller förekommer (och inte fluor heller så klart). Tyvärr har jag inga svar heller :( men för mig känns det nog säkrare att vara utan fluor.

    SvaraRadera
  7. KAnonbok. Mycket att ta till sig :)

    SvaraRadera
  8. Eva Bülow har, enligt min uppfattning, försökt lura var och en av oss som betalat 79 kronor för eländet med detta påvra försök att ange sig som någon slags guru beträffande livsstil och mattintag. Hon vill naturligtvis tjäna pengar på detta och ni kan vara säkra på att hon fått betalt av företagen hon anger i texten. Själv saknar hon all vetenskaplig grund, utan har uppenbarligen plagierat fritt från böcker publicerade i USA under de sista decennierna. Naturligtvis så finns det en del vettiga råd och vettig kunskap i boken, men i det stora hela är det tummen ner vad mig ambelangar. Språkfel, felstavningar, särskrivningar dessutom. Bülows källanvisning är sannerligen skrattretande och inget en gymnasielärare skulle godkänna ens. Och sedan ska hon försöka lura sin läsekrets att tro att hon levt enligt denna vansinniga matkombinations-lära i 27 år ...

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst boken men jag var nyfiken på den. Jag ska tacka för din recension, den tyckte jag var fin men jag behöver passa på och säga att sällan möter jag så många okunniga människor som jag nyss har gjort medan jag läste kommentarerna på ditt inlägg. Om ni inte har fått svar, googla för guds skull och var lite framåt! Ta reda på kunskap själva! Angående vattenexperimentetn, säger jag bara Masaru Emoto. Kolla upp om ni orkar, någon kväll kanske istället för att kolla på Lotta på Liseberg?? Långtidsanvändning av fluor ger skört skelett och tändemalj, fläckar på emaljen osv. Det här är bara toppen på isberget. (Finns studier på det, sök i PubMed t ex Shane Ellison...) Har ni läst kemi på gymnasiet? Fluor är en nervgift som användes på människor för första gången på nazistlägren (fast ni kanske inte näs tror på att att det har funnits nazistläger?) Fluor var en restprodukt vid tillverkning av aluminium och hade svårt att göra sig av med avfallet....nå, är nyfikenheten väckt? Sök på detta och utbilda er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva för dina tankar! Eftersom du redan är ganska insatt i många saker tycker jag verkligen inte du ska köpa den här boken, utan hellre något bättre, det finns så otroligt många bra böcker att läsa :) Och det där med vatten är jätteintressant tycker jag. Mer intressant tycker jag, som läst mycket kemi och fysik i mitt liv, ändå det är att vattenmolekylernas struktur ändrar i olika sammanhang, inte det att text man skriver på två olika kannor påverkar effekterna.

      Radera